Business Copywriting Storytelling

Hoe schrijf je een sterke Over mij-pagina?

Veel potentiële klanten die je website bekijken doen dat niet voor niets. Heel vaak zoeken ze de bevestiging dat jouw bedrijf/jij de beste persoon bent die ze kan helpen. Ze twijfelen nog. Op je Over mij-pagina kun je die mensen laten zien dat jij de juiste persoon bent die ze kan helpen bij het oplossen van hun probleem.


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Bijvoorbeeld door te laten zien wie er achter het bedrijf zit, wie jij dus bent en waarom je doet wat je doet. Wat jou uniek maakt en wat je passie is. Veel ondernemers die ik spreek, zeggen ‘Ja, maar het gaat niet om mij’, ‘Mijn verhaal is niet interessant’ of ‘Ik weet niet wat ik moet schrijven en wat er allemaal op zo'n pagina moet staan’. Geloof me, je bent echt niet de enige die het lastig vindt om de tekst voor die pagina te schrijven. Maar met het stappenplan dat ik met je ga delen, wordt het in elk geval een stuk makkelijker om die pagina te schrijven. Check ook even deze blog om te kijken of jij deze veelgemaakte fouten op je Over mij-pagina maakt.


Connectie met de lezer

Het is ook niet zomaar een pagina, maar dé pagina waarop je een connectie tot stand brengt met je lezer. Mensen worden niet geraakt door cijfers, maar door de verhalen achter de cijfers. Wanneer je een goed geschreven verhaal hebt, roept dat emoties op bij de lezer. Als er iets emotioneels gebeurt, krijgt een deel van je hersenen een signaal. Dat reageert en geeft jouw lijf vervolgens een signaal om te handelen zoals het denkt te moeten handelen.


Je lezer raken

Stel jij bent lekker aan het Netflixen. Ineens kijk je via het scherm in de loop van een geweer. Je zit thuis op de bank/ligt in bed/… en loopt totaal geen risico. Er is dus eigenlijk geen reden om in paniek te raken. Toch reageert het emotiecentrum in je hoofd, omdat het nou eenmaal zo geprogrammeerd is en denkt: oh shit, gevaar. Voordat het precies weet wat er aan de hand is, heeft het al gereageerd. Emotie is een manier van jouw lichaam om te zeggen dat je moet opletten. Dat er iets belangrijks gebeurt en dat jij actie moet ondernemen. Met emoties in je teksten, raak je het publiek. En als dat gebeurt, is de kans het grootst dat mensen actie gaan ondernemen. In dit geval dus iets bij jou gaan kopen.


Bindmiddel

Wat ik heel veel zie gebeuren, is dat ondernemers hun Over mij-pagina als een soort van CV presenteren. Ze vertellen waar ze hebben gestudeerd, wat ze hebben gestudeerd, waar ze hebben gewerkt. Begrijp me niet verkeerd…da’s allemaal belangrijk, maar daarmee leer ik jou als persoon niet kennen. Dan weet ik niet of we iets gemeenschappelijks hebben, iets dat ons bindt. Ik zal je een voorbeeld geven. Een paar jaar geleden voegde ik wat persoonlijke informatie toe aan mijn Over mij-pagina. Kort daarna belde ik iemand voor een interview. Het eerste wat die man zei was: “Wat vond je het mooiste in Nieuw-Zeeland?” Eerlijk is eerlijk, hij overrompelde me wel een beetje met z'n vraag. Want ik had niet verwacht dat hij dat zou vragen. Maar daardoor brak hij wel het ijs. Of eigenlijk had ik dat dus gedaan, want hij had op mijn Over mij-pagina gekeken en daar gezien dat ik onder andere in Nieuw-Zeeland was geweest. Doordat we daarover aan de praat raakten, begon ons interview extra ontspannen. Ook de opmerking op mijn Over mij-pagina dat ik enorm van pure chocolade houd, maar een uitzondering maak voor de lichtgroene en oranje wikkels van Tony's Chocolonely heeft meer dan eens tot superleuke reacties geleid.


Know-like-trust factor

Als jij dus iets van jezelf laat zien op je Over mij-pagina, zorgt dat ervoor dat mensen een band met je opbouwen. Het draagt bij aan de know-like-trust factor. Die gaat ervan uit dat mensen je eerst moeten leren kennen, aardig moeten gaan vinden en je moeten vertrouwen voordat ze überhaupt gaan overwegen om iets bij je te kopen.


Geen dramaverhaal nodig

De laatste tijd lijkt het alsof je een enorm dramaverhaal moet hebben. Ik hoor regelmatig verhalen van mensen die ontslagen waren of aan de rand van de afgrond zaten en met hun laatste geld, al slapend in de auto, een seminar bezochten. Sindsdien ging alles van een leien dakje en draaien ze een miljoenen omzet. Ik hoor veel ondernemers zeggen dat ze niet zo’n dramaverhaal hebben. Wees gerust. Ik ook niet. Mijn eigen verhaal is echt geen blockbuster in de dop. Maar het delen van mijn verhaal zorgt er wel voor dat de bezoekers van mijn website en de mensen die mij via social media volgen mij leren kennen. En dat ik de klanten aantrek die bij mij passen en die ik kan helpen.


Klik met de ander

Mensen doen nou eenmaal liever zaken met mensen dan met bedrijven. Volgens Chris Ducker, een Britse expert op het gebied van personal branding, moeten we het niet hebben over business to consumer of business to business. Maar over people to people. Ik ben het met hem eens. Als ik met iemand wil samenwerken, een leverancier zoek of met een klant werk, is die klik met de ander heel belangrijk. Die klik ontstaat als ik iets weet over de ander. 


Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat de Over mij-pagina een van de meest bezochte pagina's op de gemiddelde website is. Er is een studie gedaan door Huff/Komarketing waaruit blijkt dat maar liefst 52% van de respondenten de Over mij informatie als eerste wil zien, liefst al op de homepage van een site. Dat laat zien hoe belangrijk die informatie is.


Stappenplan voor een ijzersterke Over mij-pagina

Geen zorgen als jouw Over mij-pagina op dit moment een puinhoop is (of nog niet bestaat). Ik kom to the rescue! Pak je pen en papier bij. We gaan met een stappenplan voor de Over mij-pagina aan de slag. Ik heb heel veel over mijn pagina's bekeken en zag bepaalde patronen (je bent Human Design Projector of je bent het niet 😉). Ik heb dingen gezien die me aanspraken. Ik heb dingen gezien die ik miste, die ik minder sterk vond. Op basis van die research ontwikkelde ik een stappenplan dat ik nu met je deel. Let’s go!


De voorbereiding

Je begint met het voorbereidende werk en dat is echt heel belangrijk. Weet wie jouw ideale klant is. Alleen als je dat weet kun je je teksten voor je Over mij-pagina, sowieso al je teksten, voor die persoon schrijven. Neem echt één iemand in gedachten. Een klant waar jij enorm blij van wordt als je daar mee werkt. Wat voor type is dat? Wat is het probleem van die klant? Waar help jij die persoon mee? Houd dat in je achterhoofd als je met de volgende stappen aan de slag gaat.


Stap 1: Benoem de pijnpunten/wensen

De eerste stap is het benoemen van de pijnpunten. Voelt dat niet goed (een probleem waar veel projectors tegenaanlopen) focus je dan op de wensen van jouw ideale klant. Om een goede Over mij-pagina te kunnen schrijven, is het belangrijk dat jij weet waar jouw potentiële klant ‘s nachts wakker van liggen. Je wil de lezer namelijk het idee geven dat jij precies snapt waar hij of zij mee worstelt/wat zij wil bereiken. Dat jij het begrijpt.


Schrijf 3 tot 5 pijnpunten/wensen op. Problemen/wensen waar jij niets aan kunt veranderen, schrijf je niet op, alleen dingen die jij kunt oplossen noteer je. Gebruik woorden die jouw klanten gebruiken. Schrijf dus niet “Ik zoek een structurele manier om mijn financiële huishouding op orde te krijgen”, maar “Hoe zorg ik ervoor dat ik niet elke maand geld tekortkom?” Of “Ik wil niet elke maand geld tekortkomen!” Of positief geformuleerd: “Ik wil naar mezelf knipogen wanneer ik in de spiegel kijk”. Of “Ik wil met mijn volle aandacht bij mijn kinderen zijn”.


Stap 2: Vertel jouw verhaal

Je merkverhaal wordt een onderdeel van je Over mij pagina. Daarin laat je zien dat jij weet hoe het voelt om in de schoenen te staan van die klant. Dat jij het begrijpt en dat jij de oplossing hebt. In je merkverhaal zitten een aantal elementen:


1.    Jouw ‘waarom’ Wat is voor jou belangrijk? Wat maakt jou uniek? Waarin onderscheid jij je van de rest? Waar sta jij écht voor?




Tip: een mooi boek over dit onderwerp is: ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek.


2.    Je geschiedenis

Wat is jouw achtergrond? Wat is de aanleiding geweest om jouw bedrijf te beginnen?


3.    De karakters in het verhaal

De volgende stap is het benoemen van de karakters in het verhaal. Wie speelden er een rol in? Wie hielp jou de knoop door te hakken of jouw bedrijfsidee mee vorm te geven? Vergeet jezelf niet in het rijtje karakters!


4.    Je missie

Wat is jouw missie. Je kunt de formule gebruiken:

Ik help [doelgroep] met het oplossen van [hun grootste probleem], zodat zij [resultaat].


5.    De ruwe randjes

Zet jezelf niet op een voetstuk. Laat zien dat je mens bent. Dat jij ook met dingen worstelt en wel eens je twijfels hebt. Voor welke dilemma’s heb je gestaan? Welke moeilijke keuzes maakte je? Welke risico’s heb je genomen en hoe pakte dat uit? Die keuzes die je maakt zeggen iets over je persoonlijke waarden. De ruwe randjes zorgen voor verbinding en voorkomen dat je ooit van een voetstuk valt.


Stap 3: Voordelen

Deze stap is cruciaal. Jouw potentiële klanten willen weten wat er voor ze te halen valt en hoe jij van meerwaarde voor ze bent. Hoe jij hun probleem kunt oplossen. Als het erop neerkomt, zijn we allemaal egoïstisch en willen we allemaal weten: what's in it for me?


Ook hier spelen emoties een grote rol. Laat je lezers iets voelen: hoop, blijdschap, opluchting. Hoe specifieker je bent, hoe beter. Zeg niet: “Ik zet je in je kracht”, maar “Binnen vijf weken spreek jij zonder angst voor een volle zaal”. Ook geen: “Je gaat geld verdienen”, maar “Binnen drie maanden leer je hoe jij je 10.000 euro verdient met het lanceren van een online programma.” Maak het te behalen resultaat zo tastbaar mogelijk.


Stap 4: jouw aanpak

Hier beschrijf je wat mensen kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan. Heb jij bijvoorbeeld een eigen stappenplan of een eigen methode ontwikkeld? Meld dat in dit onderdeel.


Stap 5: Geef social proof

Je kunt natuurlijk zelf zeggen dat jouw potentiële klanten bij jou moeten zijn en dat jij de aangewezen persoon bent om hun probleem op te lossen, maar het is veel sterker om dat anderen te laten vertellen. Laat jouw klanten aan het woord over hun ervaringen met jou en wat dat ze opgeleverd heeft. Neem quotes (testimonials) op van tevreden klanten. Belangrijk is dat uit die quotes blijkt hoe fijn het werken met jou is, hoe je levens hebt veranderd en dat klanten jouw product/dienst aanbevelen. Wees zo concreet mogelijk. Quotes met een naam en een foto werken altijd beter dan anonieme testimonials.


Een andere optie is het toevoegen van logo’s, bijvoorbeeld als je geïnterviewd bent door een krant, tijdschrift of in een tv-programma over jouw specialisme hebt verteld. Dit alles draagt bij aan je geloofwaardigheid en daarmee aan je gunfactor (zie doelen van je Over mij-pagina).


Stap 6: Meer over jou (optioneel, maar wel zeer aan te raden)

Maak hier een korte alinea waarbij je een aantal fun facts deelt, bijvoorbeeld hobbies, je eigenaardigheden of items die op je bucketlist staan. Ik deelde in het begin over mijn reis naar Nieuw-Zeeland en dat ik van chocolade houd en dat daar ook heel veel reacties op komen.


Stap 7: call to action

Geen Over mij-pagina is compleet zonder een call to action. Geef aan wat je wil dat de lezer doet? En als je bijvoorbeeld wil dat ze contact opnemen, wil je dan dat ze bellen of mailen? Wil je dat ze een adviesgesprek bij je boeken of dat ze een offerte aanvragen? Wees specifiek.


Stap 8: Bedank je lezer

Deze stap is absoluut niet verplicht, maar wel attent. Je kunt je lezer bijvoorbeeld letterlijk bedanken of hem/ haar je meest bekeken blog aanbieden, etc.


Ik hoop dat dit stappenplan jou gaat helpen om de tekst voor je Over mij-pagina (met meer gemak) op papier te zetten.


Wil jij meer leren op het gebied van copywriting, storytelling en contentmarketing? Kijk gerust hoe ik jou daarbij kan helpen!